måndag 4 december 2017

Carhenge, Nebraska


Detta var i början av december 2011. En väldigt kall men vacker kväll på vägen mellan Denver, Colorado och Pine Ridge, South Dakota. Jag och en av mina bästa vänner, min älskade svärfar, Tommy landade kvällen innan, hyrde en bil på morgonen och körde de lite dryga femtiofem milen den där dagen.
Jag var där för att göra reportage om Lakota-indianerna i Pine Ridge. En av de starkaste upplevelserna under mina år som skrivande och fotograferande journalist. Kommer du ihåg reportagen? De närmaste dagarna kommer jag att publicera en del av detta här på bloggen.
Just detta korta, iskalla stopp var längs med vägen i utkanten av byn Alliance i Nebraska. Vi hade kört några mil och behövde lite paus. Jag hade hört talas om Carhenge som skulle vara någonslags märkligt och kul byggnadsverk som föreställde Stonehenge.
Här stod trettioåtta bilar som byggdes 1987 av Jim Reinders. Han gjorde detta som ett minne av sin pappa. Får ni någonsin vägarna förbi så missa inte.


Kolla här:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar